Projektet
”Life”, som projektet hedder, er målrettet unge mellem 14 og 18 år, samt deres forældre.
Foredraget for de unge har 3 faser:

1: Teorierne
Igennem en time lærer eleverne om enkelte psykologiske principper. Sammenhængen og udvælgelsen af principperne giver de unge et ”helikopter-view” over det at være ung, over livsforløbet, over målet med livet, de ting, der påvirker os og over de valg, som man foretager som ung.

2: Et valg
Lines livsberetning fortæller om hendes valg og de konsekvenser, som valget havde for hende. Om opturen og nedturen, og de konsekvenser et ”lille, ubetydeligt ja” havde for en ung piges liv.
Tiden står nærmest stille i de unges hoveder, når Line krænger sin sjæl ud i en direkte, kontakt og følelsesbetonet fortælling fra det virkelige liv. Med lethed, selvironi og humor lægges et liv ud til offentlig skue, og de unge er med hele vejen, også når Line når frem til de konsekvenser, som hun må leve med resten af livet.

3: Jeres valg.
Sammenhængen mellem teorier og livsanskuelse og et skræmmende eksempel på et liv, hvor de forkerte valg fik uhyggelige konsekvenser, giver tydeligvis de unge en forståelse af, at de valg, som de selv foretager i livet, skal bygge på kølige konsekvensberegninger, hvor hensynet til ens egen sikkerhed og trivsel nødvendigvis må være vigtigst af alt.

Med udgangspunkt i Lines fortælling og med et kig på teorierne, bindes tingene sammen til en helhed. Livsanskuelsen og virkeligheden bliver et, og de unge kan pludselig se sig selv træffe selvstændige beslutninger for resten af deres liv.

Direkte sprog
Hele projektet sælges uden indpakning. Råt for usødet med humor og direkte tale, sagt med andre ord: på niveau med de unge.
Der er ingen løftede pegefingre, og der er ingen statistiske tal.

Lærerne.
Det har vist sig at være meget nyttigt, at lærerne lytter med på foredraget ”Life”, fordi der meget ofte opstår et behov for at fordybe sig i teorierne og de konsekvenser, som de unges valg kan få.
Ligeledes har det vist sig, at lærerne ”tændes” af teorierne, og motiveres til at arbejde ud fra konceptet i den fremtidige undervisning.

Forældre
Projektet anbefaler, at forældrene oplyses om projektets indhold og om vigtigheden af som forældre at tage ansvar for den læring, der gør de unge i stand til at vælge rigtigt.
Derfor bør der arrangeres forældreaften i direkte forlængelse af foredraget for de unge, så forældrene får indsigt i de teorier, der er brugt, samt i Line fortælling.
Mål og hensigt skitseres for forældrene, så de bliver i stand til at tage drøftelsen op med de unge.
Samtidig bliver der på forældreaftenen lejlighed til at berette om ungdomskulturen og forældrekulturen, og der bliver lejlighed til at drøfte regler og rammer for de unge.