1: Teorierne
Igennem en time lærer eleverne om enkelte psykologiske principper.
Sammenhængen og udvælgelsen af principperne giver de unge
et ”helikopter-view” over det at være ung, over livsforløbet,
over målet med livet, de ting, der påvirker os og over de
valg, som man foretager som ung.
2: Et valg
Lines livsberetning fortæller om hendes valg og de konsekvenser,
som valget havde for hende. Om opturen og nedturen, og de konsekvenser
et ”lille, ubetydeligt ja” havde for en ung piges liv.
Tiden står nærmest stille i de unges hoveder, når Line
krænger sin sjæl ud i en direkte, kontakt og følelsesbetonet
fortælling fra det virkelige liv. Med lethed, selvironi og humor
lægges et liv ud til offentlig skue, og de unge er med hele vejen,
også når Line når frem til de konsekvenser, som hun
må leve med resten af livet.
3: Jeres valg.
Sammenhængen mellem teorier og livsanskuelse og et skræmmende
eksempel på et liv, hvor de forkerte valg fik uhyggelige konsekvenser,
giver tydeligvis de unge en forståelse af, at de valg, som de selv
foretager i livet, skal bygge på kølige konsekvensberegninger,
hvor hensynet til ens egen sikkerhed og trivsel nødvendigvis må
være vigtigst af alt.
Med udgangspunkt i Lines fortælling
og med et kig på teorierne, bindes tingene sammen til en helhed.
Livsanskuelsen og virkeligheden bliver et, og de unge kan pludselig se
sig selv træffe selvstændige beslutninger for resten af deres
liv.
Direkte sprog
Hele projektet sælges uden indpakning. Råt for usødet
med humor og direkte tale, sagt med andre ord: på niveau med de
unge.
Der er ingen løftede pegefingre, og der er ingen statistiske tal.
Lærerne.
Det har vist sig at være meget nyttigt, at lærerne lytter
med på foredraget ”Life”, fordi der meget ofte opstår
et behov for at fordybe sig i teorierne og de konsekvenser, som de unges
valg kan få.
Ligeledes har det vist sig, at lærerne ”tændes”
af teorierne, og motiveres til at arbejde ud fra konceptet i den fremtidige
undervisning.
Forældre
Projektet anbefaler, at forældrene oplyses om projektets indhold
og om vigtigheden af som forældre at tage ansvar for den læring,
der gør de unge i stand til at vælge rigtigt.
Derfor bør der arrangeres forældreaften i direkte forlængelse
af foredraget for de unge, så forældrene får indsigt
i de teorier, der er brugt, samt i Line fortælling.
Mål og hensigt skitseres for forældrene, så de bliver
i stand til at tage drøftelsen op med de unge.
Samtidig bliver der på forældreaftenen lejlighed til at berette
om ungdomskulturen og forældrekulturen, og der bliver lejlighed
til at drøfte regler og rammer for de unge.