Baggrund Line og Oles ønske om at ændre de unges adfærd omkring stoffer er grundlagt af et kærligt ønske om, at alle unge bør have et godt liv. Den skræmmende vurdering af status har søsat et yderst bæredygtigt alternativ til eksisterende kampagner. Og virkeligheden ER skræmmende: • Op mod 45% af alle unge mellem 15 og 19 år bruger i større eller mindre grad hash, og tallet er stigende • Op mod 10% af unge i samme aldersgruppe bruger ecstasy. Tallet stiger fortsat. • 9% af alle mennesker kan ikke tåle stoffer og vil i værste fald dø af dem • 3422 unge blev i 2003 indlagt på psykiatriske afdelinger med psykoser, der stammer fra brugen af stoffer, og tallet er kraftigt stigende • Der er i dag flere unge, der dør af stoffer eller følgevirkningerne af dem, end der er unge, der dør i trafikken. Objektivt Kampagnerne På den ene side eksisterer
en gruppe unge med faglige og sociale færdigheder, almen viden,
intelligens, selvtillid og selvværd med videre, tillært i
en verden, hvor mulighederne synes uendelige. Årtiers kampagner
og forebyggende arbejde har taget sit udgangspunkt i et forsøg
på at motivere unge til ikke at vælge de prøvelser,
der kan skade dem selv. Alle kampagner forsøger med billeder eller
historier at skræmme de unge fra at gå i en bestemt retning.
Statistikken fortæller, at effekten af de mange kampagner har været ringe. |