Baggrund
Line og Oles ønske om at ændre de unges adfærd omkring stoffer er grundlagt af et kærligt ønske om, at alle unge bør have et godt liv.
Den skræmmende vurdering af status har søsat et yderst bæredygtigt alternativ til eksisterende kampagner.
Og virkeligheden ER skræmmende:
• Op mod 45% af alle unge mellem 15 og 19 år bruger i større eller mindre grad hash, og tallet er stigende
• Op mod 10% af unge i samme aldersgruppe bruger ecstasy. Tallet stiger fortsat.
• 9% af alle mennesker kan ikke tåle stoffer og vil i værste fald dø af dem
• 3422 unge blev i 2003 indlagt på psykiatriske afdelinger med psykoser, der stammer fra brugen af stoffer, og tallet er kraftigt stigende
• Der er i dag flere unge, der dør af stoffer eller følgevirkningerne af dem, end der er unge, der dør i trafikken.

Objektivt
Man må analysere de muligheder man har for at ændre tingenes tilstand.
Hvis vi fortsat gør, som vi plejer, får vi det resultat, som vi plejer.

Kampagnerne
Det offentlige Danmark søsætter med jævne mellemrum kampagner, der tager deres udgangspunkt i et forsøg på at skræmme de unge til at holde sig væk fra alkohol og stoffer, og
politiet søger med klapjagt og efterforskning af fjerne stofferne fra de unges liv.
De voksne, der omgiver de unge, har talt moral og lært dem selvtillid, mens medierne har bombarderet dem med visuelle billeder af ”det perfekte liv”.

På den ene side eksisterer en gruppe unge med faglige og sociale færdigheder, almen viden, intelligens, selvtillid og selvværd med videre, tillært i en verden, hvor mulighederne synes uendelige.
På den anden side eksisterer en stigende mængde af udfordringer og prøvelser, som mange voksne med rette skræmmes af. Som forældre er mængden og tilstrømningen af stadig flere syntetiske stoffer med uforståelige navne medvirkende årsag til, at man mister overblikket og følingen med udviklingen, og frygten for de ofte dræbende, syntetiske stoffer synes at formindske alvoren i almindelig kendte stoffer som hash.
Men de skræmmende udfordringer, som unge bevæger sig iblandt omhandler andet end stoffer. Også et voldeligt byliv, drugrape, stigningen i gaderøverier, stadigt mere ekstreme, fysiske udfordringer, unge-rejser m.v. skaber bekymring hos forældre.

Årtiers kampagner og forebyggende arbejde har taget sit udgangspunkt i et forsøg på at motivere unge til ikke at vælge de prøvelser, der kan skade dem selv. Alle kampagner forsøger med billeder eller historier at skræmme de unge fra at gå i en bestemt retning.
Kampagnerne bygger på en umiddelbar måling af forbruget af enkelte stoffer eller alkohol, eller på mediernes dækning af de unges udskejelser eller ulykker i forbindelse med forbruget.

Statistikken fortæller, at effekten af de mange kampagner har været ringe.